نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: سلبریتی ها متولی مباحث فرهنگی و دینی نیستند و زمانیکه دستگاه های فرهنگی و مذهبی تولید محتوا نکنند سلبریتی ها ورود می کنند.
کد خبر: ۷۹۳۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳ 31 October 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: فرج الله رجبی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ظهر پنجشنبه در نشست خبری با بیان اینکه نتایج انتخابات پیش رو برخلاف تصور، سوپرایز کننده خواهد بود، گفت: احتمالا نتیجه انتخابات در شیراز چهار به صفر اعلام شو‌د.

او با بیان اینکه طی سه سال اخیر تلاش زیادی در سطح ملی شده که مجلس فعلی را ناکارآمد جلوه دهند، گفت: فضایی ایجاد شده که دائما این موضوع را تقویت کنند که انتخابات فایده‌ای ندارد، در حالی‌که بزرگترین ویژگی مجلس حق انتخاب است و رویکرد ناکارآمدی، فارغ از هر مسائل سیاسی، تضعیف جایگاه مجلس را به دنبال دارد.

او افزود: علی‌رغم نظر سیاسیونی که معتقدند مردم آزرده شده و در انتخابات شرکت نمی‌کنند، اما بنده اعتقاد دارم در انتخابات پیش رو شاهد حضور و مشارکت طیف خاکستری خواهیم بود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا تنور انتخابات در فارس و شیراز هنوز گرم نشده؟ گفت: یخی فضای فعلی با ثبت نام کاندیدا‌ها و رویکرد احزاب شکسته می‌شود.

رجبی ادامه داد: طی سه سال گذشته در سطح ملی تلاش شد که مجلس را ناکارآمد جلوه دهند در حالی‌که ١٠-١۵ چالش ملی در ابتدای ورود به مجلس مثل موسسات اعتباری، محیط زیست، قاچاق، آموزش، تحریم و ... داشتیم که هر کدام می‌توانست کشور را با بحران رو‌به‌رو کند.

او مجلس دهم را مجلسی پر مسئولیت فارغ از تفکیک جریان‌های سیاسی دانست و گفت: این مجلس نمره‌اش قطعا منفی نیست و برای عدم تلاطم در جامعه برخی تصمیم‌ها غیرعلنی گرفته شد. شاید در فضای انتخابات پیش رو فرصتی ایجاد شود که برخی از این مسائل باز شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در انتخابات مجلس یازدهم باز هم طیف موسوم به اصلاح طلب به جدیت ورود خواهد کرد، اما معتقد نیستم که باید لیست ارائه شود، بلکه شخصیت‌هایی دارای ایده از این جریان سیاسی باید ورود کنند.

رجبی گفت: اگرچه جریان اصلاح طلب در مجلس دهم، اقلیت هستند، اما اقدامات کارسازی به ویژه در مدیریت طرح‌ها و لوایح و جلوگیری از برخی آن‌ها داشته‌اند.

او اعلام کرد که در مدت باقی مانده فعالیت مجلس دهم گزارشی از طرح‌ها و لوایحی که اصلاح طلبان مجلس نقش مهمی در تصویب و یا رد آن‌ها داشته‌اند را ارائه خواهد کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طیف خاکستری در انتخابات پیش رو نتایج انتخابات را دستخوش تغییر خواهند کرد، گفت: معتقدم شورای نگهبان نیز با سعه صدر ورود خواهد کرد.

رجبی بیان کرد: تصور می‌کنم برنامه‌ریزی ما در حوزه انتخابات موجب تحسین رقبا خواهد شد.

او همچنین به دو طرح شفافیت که در مجلس فعلی در دستور کار قرار گرفت هم اشاره و با بیان اینکه در طرح نخست گروهی تلاش داشتند تحت عنوان شفافیت اراء نمایندگان را از بیرون مدیریت کنند و سریالی برای نمایندگان در موضوعاتی مانند FATF پیامک ارسال می‌کردند، گفت:، اما در طرح جدید شفافیت، نمایندگان با نگاه عمومی به شفافیت و به عنوان یک ضروت به آن پرداختند و نمایندگان شیراز هم با آن موافق بودند، چرا که این طرح تضمینی برای عدم تحت فشار قرار گرفتن ارای نمایندگان است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به چگونگی ارزیابی از عملکرد شورای احزاب اصلاح طلب فارس نیز گفت: خوشبختانه این شورا به یک همگرایی نزدیک شده و امید است که اختلافات گذشته به یک همگرایی بدل شود و آراء اعضا با هم همخوانی پیدا کند.

رجبی که با دقت صحبت کردن در عرصه سیاسی را به معنای خود سانسوری نمی‌داند، اظهار کرد: با قوت از عملکرد نمایندگان شیراز دفاع می‌کنیم، زیرا در همه حوزه‌ها اقدامات تاثیرگذاری انجام شده است.

او با تاکید بر اینکه معتقدم نمایندگان شیراز تاثیر حداقلی نداشته‌اند، گفت: نمی‌توان طناب را رها کرد، چرا که نتیجه آن را طی هشت سال دیدیم و هنوز هم معتقدم که آن دوران بین واقعیت‌هایی که وجود داشت و آنچه که ارائه شد، فاصله دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که باید از موضع تعلق خاطر به این کشور صحبت کرد و از زاویه کسی که در مجلس بوده به مردم می‌گویم
که اگر تعداد اصلاح طلبان مجلس فعلی بیشتر بود و در حداکثر قرار داشتیم، می‌توانستیم بیشتر کار کنیم، اما ما پس از دوره ١٠ ساله در قالب یک گروه ٨٠ نفره وارد مجلس شدیم و علی‌رغم اختلاف نظر، در مقایسه با ادوار گذشته اقدامات تاثیرگذاری انجام شد.

رجبی بر عملکرد اصلاح طلبان هم انتقاداتی وارد است، اما به معنای نمره منفی نیست و نقد منصفانه این است که نمره قابل قبولی داشته است. مردم از ما می‌خواهند که به عنوان یک اصلاح طلب قبل از هر کسی ابتدا خود نقد کنیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عملکرد رؤسای دانشگاه‌های شیراز و علوم پزشکی شیراز در عدم ایجاد یک فضای تعاملی و گفتگو در فعالیت‌های دانشجویی، گفت: روسای این دانشگاهها، چه فضایی برای گفتگو و تعامل ایجاد کرده‌اند؟ متاسفانه مدیران امروز ما بسیار محافظه کار شده‌اند که باید این مهم را تحلیل کرد، زیرا محافظه کاری عیب است و عیب انجام آن در دانشگاه بیشتر است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که فعالیت‌های دانشجویی به نفع توسعه سیاسی، بالندگی و نظام است.

رجبی همچنین با بیان اینکه هر اتفاق مهمی که در کشور می‌افتد و هر تصمیمی که گرفته می‌شود، بازهم عده‌ای ناراضی هستند، گفت: چرا با عدم ایجاد فضای گفتگو جامعه را دائم در ابهام نگه می‌داریم؟ فضای گفتگو در سطح ملی نه ایجاد شده، نه تعمیم داده می‌شود و نه تقویت و به جای آن همدیگر را نفوذی خطاب می‌کنیم و این افت برای قوام حکومت، توسعه پایداری سیاسی و دموکراسی است.

او تاکید کرد که احزاب، دانشگاه و مسئولین باید فضای گفتگو ملی را ایجاد کنند تا مردم در کلیدی‌ترین تصمیم‌ها در ابهام باقی نمانند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال مسئله رفراندم هم فارغ از اینکه در قانون اساسی دیده شده ممکن است موجب واگرایی و به سرنوشت برجام و FATF دچار شود و مجدد جامعه را دو قطبی کند.

رجبی با بیان اینکه چرا باید تنش را در جامعه گسترش دهیم، عنوان کرد: معیشت مردم فوق‌العاده مهم است، اما وقتی درآمد نداریم مگر می‌شود با واقعیت‌ها جدال کرد؟‌ می‌گفتند تحریم‌ها اثر ندارد، اما واقعیت این است که تحریم در گشایش‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و داد و ستد‌ها تاثیر داشته است. شرایط کشور امروز به گونه‌ای است که سرمایه گذار نمی‌تواند بیاید و حل این مشکل نیازمند اندیشیدن تمهیدات لازم است.

او یادآور شد: مجلس تلاش کرده تا متناسب با واقعیت‌های جامعه تصمیمات مهمی بگیرد، اما اینکه تمام تصمیات درست بوده یا نه جای بحث دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: به نظر می‌رسد فضایی در کشور ایجاد شده که ذهن‌ها تحت‌الشعاع مسائل تحریم و درآمدی قرار گرفته و موضوعات استانی کمتر مدنظر قرار گرفته که این امر، بی انصافی است.

رجبی با بیان اینکه علی‌رغم شرایط تحریم، عملکرد بسیاری از دستگاه‌های خدماتی و اجرایی در استا‌نها از جمله فارس قابل قبول است، افزود: امروز دائما در مواجه با فضایی توام با ناامیدی و تزریق انرژی‌های منفی در کشور قرار داریم و موجب شده تا آمار اقدمات مطلوب به و نقاط مثبت، اساسا به چشم نیاید.

او با بیان اینکه توسعه اینترنت در روستاها، گاز رسانی، برخورداری روستا و شهر‌ها از آب و ... از نکاتی است که از اذهان خارج شده، عنوان کرد: اینکه چرا جنبه‌های مثبت توسعه‌ای به چشم نمی‌آید، نیازمند تحلیل است که مشخص شود دچار چه مشکل فرهنگی شده‌ایم و باید دید که پشت این فضای کاملا منفی چه اقدامات مثبتی انجام شده است؟

رجبی ادامه داد: زمانی که دستگاه‌های متولی به خوبی کار نمی‌کنند و به جای تولید محتوا می‌خواهیم که خلاء فرهنگی را نیرو‌های قضایی ر امنیتی حل کنیم، طبیعی است که شاهد بروز مشکل شویم.

او با تاکید بر اینکه باید بودجه فرهنگی متناسب با برون داد نهاد‌های فرهنگی اختصاص یابد، گفت: در مسئله روز کوروش، باید رهنگوران ورود کنند و مستند تاریخی را به روش علمی ارائه کنند و همچنین تعدادی مورخ، متولی شوند و بروند مستند آن را بیرون بیاورند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه به تولید محتوا در بسیاری از حوزه‌ها نمی‌پردازیم یک نقص است و راه حل این کار، تحقیق توسط مسئولین ذی ربط است.

رجبی با بیان اینکه، چون تولید خوبی در نهاد‌های فرهنگی نداریم توقع داریم که مثلا یک سلیبریتی ترویج دینداری و دین مداری کند، گفت: چرا دنبال رفتار یک سلیبریتی می‌گردیم در حالی‌که این اشخاص متولی فرهنگی ما نیستند؟

او به تعطیلی تعدادی از سینما‌های شیراز هم اشاره و با بیان اینکه نزدیک به ١٠ سینما در رده ملی داشتیم و، چون الویتی برای آن‌ها قائل نشدیم رها شدند در حالی که برخی از ان‌ها هویت ملی و فرهنگی محسوب می‌شدند، افزود: متاسفانه برخی اشخاص متولی حفظ سینما، کار اصلی شان این نیست و باید مسئىولیت به کسانی واگذار شود که به لحاظ حقوقی امکان تصدی گری دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار